cerita ceriti 2

salam
ada story nak share . td kuar kat feeds kat fb . enjoy k . tq auni


Alkisahnya tersebutlah cerita akan 2 org sahabat yg mengembara di tengah padang pasir yg terbentang luas.. Di pertengahan jalan berlakulah peristiwa perselisihan pendapat yg membawa kpd pertengkaran..Akibat tidak dpt mengawal marah..tiba2 salah seorg sahabat telah memukul sahabatnya.. Dengan penuh rasa hiba..sahabat yg dipukul td mengambil ranting kayu lalu ditulisnya di atas pasir. "Hari ini sahabat baikku telah memukul aku".
Mereka meneruskan prjalann sehingga sampai di suatu tasik yg dingin airnya.. Tanpa berlengah..sahabat yg dipukul td terjun ke dalamnya..tiba2 ia tdk dpt mengawal diri dan mula tenggelam ke dasar tasik..
Sahabatnya terjun dan berjaya menyelamatknnya..Setelah naik ke tebing.. sahabat yang diselamatkan td terus memahat di seketul batu..."Hari ini sahabat baikku telah menyelamatkan nyawaku.."
Sahabatnya pn bertanya. "Td sewaktu aku memukulmu kenapa engkau menulis di atas pasir dan setelah aku selamatkan nyawamu engkau memahat pula di atas seketul batu??".
Jawab sahabatnya: "Aku menulis di atas pasir kerana ia akan hilang ditiup angin.. aku memahat di atas batu supaya aku boleh mengingatinya sampai bila2.."

Moral storynya: Lupakanlah kesalahan yg telah dilakukan oleh org lain kepada kita sebelum kita tidur dan pejamkanlah mata untuk merasai nikmat dan kesyukuran yang kita kecapi..sbb..kebencian dan dendam yg dibawa sewaktu tidur akan menjadi racun yang menyelinap ke seluruh tubuh dan membunuh kebahagiaan dan kedamaian diri..
Oleh itu.. "TIDURLAH BERSAMA KESYUKURAN..JGN TIDUR BERSAMA KESEDIHAN"

0 Sakit Hati:

Catat Ulasan

 
Alright reserved by kb|Seksyen 302 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang membawa hukuman gantung sampai mati jika anda didapati bersalah.