Pengalaman di Taman Negara , Jerantut Pahang

Salam
Pada 16-18 Mei 2013 , mirul dan semua classmate yang amik subjek environment telah menuju ke Taman Negara , Jerantut Pahang . Sudah lama tidak ber-camping dan jelajah hutan . Eceh . Kami bertolak jam 7.30am dan sampai jam 3pm . Lama an ? Jujur mirul tidak pernah jelajah Pahang . Jadi kali ini mirul memang kagum dengan keindahan alam di sana . Namun , rnr jauh . Mirul da la x sihat time tu . Sabar je la . Sampai di sana , benda pertama mirul tengok ialah line telefon . Btw hanya gprs je ada . Dan maxis susah line . Digi dan celcom je ok . Sampai je kami terus masuk bilik . Kami tidur chalet di luar Taman Negara . Ye la . Dalam tu mahal . Hehe . Petang tu kami ice-breaking dan bersukaneka . Best sebab bersama kawan kelas . Meriah . Kecoh tempat tu kami kerjakan . Malamnya pula kami di bawa ke night walk . Ye la . Nak tengok serangga . Dalam fikiran kami hendak masuk hutan . Jadi semua insect repellant la , stoking la , semua kami pakai . Protection katakan . Bila sampai rupanya x de la berliku sebab mmg da ada path mcm tangga tu . Ceh . Ramai tourist kt situ , sume pakat pakai singlet , short . Kami beria . Ye la . Takut pacat la , nyamuk la . So , kami pun berjalan la di laluan . Jumpa la tapir , ular , serangga dan di menara tinjau kami jumpa kijang . Excited wo .

Hari Kedua

Hari kedua , kami di minta bersiap awal . Seawal jam 8am telah di bawa ke laluan untuk naik canopy dan bukit terisek . Tengok map jarak 2.5km . Tarik nafas . Sebab hujan , kami hanya boleh naik bukit . Di awal perjalanan kami di tunjukkan semua pokok . Banyak kut yg cantik , unik , berkhasiat . Susah stay bandar x tau benda tu . 4jam juga perjalanan pergi balik . Tapi bila sampai atas tu seyes puas hati . Rupanya da sampai tmpt tertinggi , ada lagi 400metre . Da alang jalan terus je . Tp tmpt cantik . Persis dalam hunger games , twilight dan alice in wonderland . Petang tu kami boat crossing ke perkampungan orang asli . Kami di minta pakai pakaian utk basah . Rupanya mmg kami di basahkan dalam bot . Seyes best . Main lawan antara bot . Jirus air . Lencun kami sampai di kg tu . Sampai sana kami di ajar cara utk hidupkan api dan bersumpit serta di beri info perihal asal usul dan budaya kaum Batique Negrito . Kami pun bersukaneka dengan acara di sana . Lawan sapa hidup api dulu dan skor paling tinggi . Hehe .lepas habis acara tu kami pakai safety jacket terjun sungai . Sah mereka mesti ketawakan kami sebab mandi sungai pakai sefety jacket . Malamnya kami ada karaoke dan malam kebudayaan . Semua enjoy habis.

Hari ketiga

Seyes kaki kami semua da sakit . Jalan terhenjut ala penguin . Tapi di sebabkan hendak canopy . Kuatkan . Kami sampai chalet agak lambat dan team lain sudah sampai utk check in . Kelam kabut kemas .

Konklusi , trip ini mmg best . Kita patut menjaga alam sekitar kerana kita meminjam daripada generasi akan datang . Jangan kerana terlalu mengejar pembangunan kita terlupa hak kita dan hak mereka . Btw thanks semua . Trip ini terbaik
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 Sakit Hati:

Catat Ulasan

 
Alright reserved by kb|Seksyen 302 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang membawa hukuman gantung sampai mati jika anda didapati bersalah.